Home   |   Harta site   |   Contact
Te afli la: Home / Medicina / REFACEREA ENERGETICA SI HIDRATAREA IN TIMPUL...

REFACEREA ENERGETICA SI HIDRATAREA IN TIMPUL EFORTULUI SI DUPA EFORT. O PROBLEMA MEREU ACTUALA.

NEVOIA INTRODUCERII AMINOACIZILOR ÎN BĂUTURILE DE

RECUPERARE POST-EFORT ÎN FOTBALUL DE PERFORMANȚĂ

    Trebuie acordată o importanță extremă procesului de recuperare, ea este dată de cerinţele nutriţionale ale jucătorilor, cerinţe ce apar imediat după antrenament sau meci şi impun refacerea nivelului de fluide, de glicogen și nu numai. Un scurt rezumat asupra suportului nutriţional este prezentat mai jos.

· Strategiile nutriţionale de intervenţie se utilizează imediat după terminarea antrenamentului sau meciului pentru a ajuta procesul de recuperare şi de a asigura refacerea adecvată a energiei musculare;

· Jucătorii trebuie să urmeze această cale pentru a menţine ridicat standardul antrenamentului şi al competiţiei;

·  Ingerarea fluidelor trebuie monitorizată atent şi trebuie prescrisă pentru fiecare jucător în parte, pentru o hidratare optimă şi pentru a se evita efectele nedorite ale deshidratării.   

   Uneori trebuie determinată media de transpiraţie a individului şi în consecinţă, se vor determina concentraţiile corecte de carbohidraţi si electrolit, pe care trebuie să Ie conţină fluidul de recuperare.

    Este recunoscut faptul că glicogenul din muşchi reprezintă adevaratul "combustibil" ce duce la înalta performanţă stabilită de exerciţiile îndelungate. Conţinutul de glicogen scade în timpul efectuării exerciţiilor, iar după un exerciţiu îndelungat acesta este practic epuizat. Conţinutul de glicogen este primul care implică performanţa sportivă, acesta epuizându-se după un joc de 90 minute. Astfel, s-a făcut legatura dintre capacitatea de a efectua exerciţii grele, prelungite şi cantitatea de glicogen din muşchi. Un studiu efectuat asupra fotbaliştilor a arătat că jucătorii ce consumaseră rezervele de glicogen prin efort au dat un randament mai slab decât cei care mai aveau rezerve. Acest lucru argumentează în plus faptul că glicogenul are un rol important în performanţele sportivilor. Paradoxal, ca un aspect socio-profesional, în ciuda faptului că oboseala la fotbalişti este cauzată de cantităţile reduse de glicogen, aceştia nu consumă carbohidraţi, ceea ce nu este indicat întotdeauna. Fotbaliştii care au participat și au declarat (și s-a calculat) că doar 47% din energia lor este luată sub formă de carbohidraţi, faţă de minim 60% recomandat. Într-un studiu efectuat asupra jucătorilor profesionişti italieni, s-a descoperit că 78% dintre ei consumă carbohidraţi înainte de meciuri, ceea ce este foarte încurajator; cu toate acestea, regularitatea consumului după meci, înainte sau după antrenamente de multe ori este inadecvată. Deşi, între 73% şi 87% dintre ei au fost sfătuiţi să consume carbohidraţi în dieta alimentară proprie, şi în asemenea situaţie, nu au luat nici o măsură în această direcţie. Se remarcă faptul că importanța menţinerii stocurilor de glicogen din muşchi în timpul antrenamentelor şi după meciuri nu este pe deplin apreciată. În aceste condţii, capacitatea de a obţine performanţe maxime este drastic scăzută. Este, deci, evident faptul că băuturile de recuperare au un rol foarte important. În plus, neconsumate în primele 30 minute de după antrenament, refacerea glicogenului va apare abia peste o oră.

    În ultimii ani, au fost multe dispute, cu privire la cea mai bună bautură de recuperare, dispute apărute între producători şi argumentate ştiinţific. Astăzi, în aceste băuturi trebuie să se regăsească și proteine sau elementele lor componente. Proteinele au o funcţie cheie în organism şi anume sunt implicate în refacerea celulelor musculare, sistemul imunitar, în coagularea sângelui, echilibrul fluidelor, producerea hormonilor şi a enzimelor, a văzului şi a refacerii celulare. Au existat două motive principale pentru introducerea proteinelor în aceste băuturi. Primul este strâns legat de refacerea rezervelor de glicogen, pomind de la ipoteza că adiţia proteinelor în băuturile carbohidrate creşte nivelul insulinei în sânge şi în consecinţă, creşte viteza de refacere a glicogenului. Al doilea motiv este legat de refacerea celulelor musculare.

     Introducerea proteinelor în băuturile carbohidrate, pentru creşterea gradului de resinteză a glicogenului, este un lucru real. Există numeroase studii ce au investigat efectele pozitive asupra muşchilor date de sinteza glicogenului de către digestia unui amestec format din carbohidraţi şi proteine, sub forma unei băuturi. S-a remarcat faptul că rata de refacere a glicogenului creşte cu 39% datorită proteinelor, şi la creşterea nivelului energetic al organismului, creştere de aproape 40%. Cercetările ulterioare nu au clarificat faptul că nivelul glicogenului crește sau se menţine constant în cazul băuturilor cu carbohidrați sau a celor cu carbohidrați şi proteine, ambele având aceeaşi valoare energetică. Deşi s-a observat că adiţia proteinei a crescut răspunsul organismului prin insulină, o ingestie de 0,8 g/kg/h de carbohidrat cu 0,4g/kg/h proteină administrată la intervale de 30 minute, timp de 5 ore de la terminarea exerciţiilor a condus la o creştere a ratei de sinteză a glicogenului cu 113%, comparativ cu 0,8 g/kg/h carbohidrat, pe când ingestia a 1,2 g/kg/h de carbohidraţi a dus la o rată de creştere de 170%, dar considerat prea brutală față de posibilitățile de asimilare ale organismului.

     Adiţia proteinei pentru sinteza proteinelor musculare a devenit o necesitate. Mulţi ani au existat dispute cu privire la beneficiile pe care Ie obţin atleţii în urma consumului de proteine sub formă de pudră, în special amestecuri de amino-acizi. În ultima vreme descoperindu-se, în acest sens, grave probleme de nutriție individuală, devine important și acest aspect. În circumstanţe obişnuite, proteinele nu contribuie semnificativ la producerea energiei, iar creşterea consumului peste valoarea recomandată de1,2-1,6g de proteină pe kg masă corporală pe zi, nu este necesară chiar în perioadele de creştere musculară. Dar este esențial ca această valoare să fie respectată.

     În viitor vom răspunde și la întrebările cu privire la valoarea consumului imediat după efort a unor amestecuri de amino-acizi pentru refacerea şi creşterea muşchiului, comparativ cu beneficiile proteinelor ingerate în timpul meselor obişnuite.

Dr. C. Sabin

Url not found